Fairmummy.blogspot.com

Friday 28 September 2012

Siri 2 ( SKS )


Sebening Kasih Semalam ( 2 )

Memang, memang dah aku jangkakan, makin teruk aku dikerjakan. Semakin hari, minggu orentasi ini makin teruk dan gila kerjanya.

“ Abang, mana Min nak cari ni? Kat sini mana Min kenal orang lagi,” Tanya  aku bila aku dan junior-junior lain diberikan tugasan baru.
Lagi satu kerja gila. Kami budak junior disuruh mencari tandatangan senior yang pangkal nama mereka sama dengan pangkal nama masing-masing. Nama aku Sharmin, jadi aku kena cari senior yang nama mereka bermula dengan huruf S. Dah tu, masa yang diberikan Cuma sejam saja.Mana  cukup. Senior-senior ni mesti bangga bila junior minta tandatangan mereka. Hi…sakitnya hati aku…

“ Ala…orang kat sini ramai. Min boleh Tanya satu kampus, mesti ramai yang nama mereka bermula huruf S. Tapi Abang Ady Cuma nak 20 tandatangan saja, tapi kalau Min boleh dapatkan lebih dari itu, lagi bagus,” peril Abang Ady, ketua minggu orentasi. ‘ Senyum macam kambing, karang aku tarik misai tu baru tau! Taka da hati perut langsung!’
“ Okey, kalau tak adaapa-apa masalah, adik-adik semua bolehlah mulakan tugasan. Tapi ingagt, semua kena berkumpul di sini dalam masa satu jam dari sekarang, bersertakan 20 tandatanggan. Kalau tak cukup, hukuman sedang menanti,” speker Kak Eton dahpun beerbunyi memberikan arahan. Leceh betul Kak seniorni, diorang lebih cerewet dari abang-abang senior. Mestilah jeles tu, sebab adik-adik junior dapat perhatian dari abang-abang senior. Yang dah senja macam diorang, tolak ke tepilah…

Macam lembu yang ditarik hidung, kami semua ikut seperti apa yang  diarahkan. Abang-abang dan kakak-kakak senior yang lalu kena tahan punya untuk ditanyakan nama.Ada yang baik da nada juga yang ttak nak layan kami. Malu muka ni tak tahulah macam mana nak gambarkan. Tapi kalau tak buat, takut kena denda. Jadi, terpaksalah…

“ Jan, dah berapa tandatangan yang kau dapat?” soal aku. Jan senyum puas hati.
“ Aku dah cukup 20 Min. Nasib baik ramai yang nama sama huruf macam aku. Kau pulak macam mana Min? Kita dah taka da masa ni. Semua  aku tengok dah balik ke dewwan,” Tanya Rosfarizan. Cewaahhh…dah cukup banggalah tu, tapi tak pe…
Tapi macam mana pulak dengan aku? Mampuslah kali ni, tandatangan tak cukup lagi satu. Mana nak cari ni. Yang Jan  si mangkuk ni dah kelam kabut ajak aku balik ke dewan. Lepas  ni siiaplah aku dikerjakan.

Back     Next

No comments:

Post a Comment