Fairmummy.blogspot.com

Monday 1 October 2012

Siri 3 ( SKS )


Sebening Kasih Semalam
Ya Allah, tolonglah hambamu ini. Amin...Dengan langkah yang berat aku teruskan langkah menuju ke dewan tanpa banyak bicara.
“ Macam mana Min, cukup ke tak tandatangan yang disuruh carikan?” satu suara telah menyapa aku dari arah belakang. Cukup kepala hotak kau! Kat dalam hati  aku ini macam nak gugur jantung sebab aku takut kena denda. Suara siapalah yang berani tegur aku masa ni ha...
“ Oh, Abang Ady, Min ingatkan siapa tadi. Abang Ady, macam mana Min nak buat ni, tak cukup lagi satu. Min takutlah,” aku cuba minta simpati dari abang Ady. Mana tahu abang Ady boleh tolong aku carikan satu lagi nama. Tentu abang Ady kenal dengan ramai orang yang pangkal nama sama dengan  aku. Untung-untung dapat lari dari kena denda.
La..aku minta tolong dia, tapi dia asyik pandang aku saja. Apa hal pulak abang sorang ni. Kalau nak minta tolong , kena mintak tilik dulu ke?
“ Abang Ady, macammana ni?” aku kuatkan  sikit suara aku. Orang nak mintak tolong dia, tapi dia asyik tengok muka orang saja.  Aku ‘fire’ karang, hangit...
“ Oh, maaf, Min maaf kalau abang Ady renung muka Min tanpa izin Min. Tapi ikhlas Abang Ady katakan yang Min ni memang cantik dan cute,” maaf dipinta dengan senyuman yang bisa mencairkan hati a ku.
‘Alamak, cair aku dibuatnya bila tengok Abang Ady senyum. Kalau macam ni tiap-tiap hari boleh kenyang perut aku, tak payah pergi cafe..’
“ Ala..Abang Ady ni puji lebih-lebih pulak. Ni, tandatangan yang tak cukup satu lagi ni macam mana?” tanya aku sambil kontrol aku punya muka. Mana taknya, kena puji, tapi aku taklah tunjuk yangaku bangga bila orang kata aku ni ‘cute’ dan cantik.
“ Okeylah, tapi kalau Abang Ady tolong, Min jangan cakap dengan orang yang abang Ady tolong Min okey? Bukan apa, nanti diorang kata abang pilih kasih pulak.” Bisik Abang Ady ke telinga  aku menawarkan pertolongan. Abang Ady terus mengambil kertas yang penuh dengan tandatangan dan menurunkan tandatangannya di tempat yang ke 20. Aku hairan juga bila Abang Ady tandatangan sebab a ku tak tahu nama Abang Ady yang sebenarnya bermula dengan huruf S. Rupa-rupanya nama sebenar Abang Ady Suhaidy Bin Sulaiman. Terima kasih Abang Ady...Min takkan lupa jasa baik abang Ady sebab tolong Min.
Kini, selesai sudah minggu orentasi. Lega rasanya bila aku dapat habiskan enam hari berorentasi. Aku juga tak lupa mengucapkan terima kasih pada Alice kerana banyak memberikan  aku semangat dalam menghadapi hari-hari orentasi.
Sekarang aku hanya perlu menghadiri kuliah dan menyiapkan kertas kerja yang diberikan pensyarah. Bila dah mula belajar, kepala aku ni asyik naik pening sebab terpaksa bertemu dengan benda-benda baru. Apa tidaknya, aku tak pernah jumpa dengan benda-benda macam ni. Waktu sekolah menengah dulu , cikgu tak ajar. Eh, eh salahkan cikgu pulak. Memang betul  ape! Tapi aku memang minat melukis, sebab itulah aku ambil bidang ini sebagai pilihan untuk empat tahun.

Back     Next

No comments:

Post a Comment