Fairmummy.blogspot.com

Monday 1 October 2012

Siri 4 ( SKS )


Sebening Kasih Semalam

Semenjak belajar dan masuk ke dewan kuliah, banyak sangat kertas kerja yang harus disiapkan. Kawan sekuliah  aku, Rosfarizan, haslina dan Norafiza pun pening kepala macam aku juga. Untuk siapkan kertas kerja yang berlonggok, kami terpaksaberjaga sampai lewat pagi dan menghabiskan masa lapang di library. Tapi yang aku tak sukanya, kawan-kawan sekuliah aku tadi. Bila diorang dah habiskan kerja, diorang langsung tak nak tolong aku. Buat kertas kerja pun diam-diam. Ala...bukannya aku nak tiru, tapi sekurang-kurangnya boleh berbincang. Taak pe kalau korang susah, jangan cari aku..Jadi malam ni aku terpaksa ke library seorang diri.
Buku manayang berkaitan aku ambil saja., sampaikan penuh buku aku dengan buku-buku. Pelajar lain yang ada kat situ pandang aku lain macam saja. Lantak koranglah, janji kerja aku siap. Tapi macamana nak selesaikan kerja ni, sedangkan aku tak faham konsepnya. Hemm..macamana aku belajar sampaikan tak tahu konsep yang digunakan . Hentam sajalah beb..
“ Banyak buku Min sampaikan tak nampak muka?” alamak..siapa pulak yang buat lawak bodoh ni. Aku takde masa nak layan lawak tengah malam, kerja aku pun tak habis lagi.
“ Kalau banyak pun, Min tak ganggu orang,” perli aku tanpa mengangkat muka. Dengan kerja yang banyak, satu saat pun amatkah berharga bagi aku.Sebab tu lah aku tak  angkat muka. Nak angkat muka pun kena ambik masa satu saat tau... tangan aku tak berhenti menulis, malah mulut pun tak berhenti membebel seorang diri.
“ Amboi tekunnya menulis, sampaikan tak nak tengok muka Abang Ady lagi. Tak apalah, abang mintak maaf kalau mengganggu,” alamak, dia sebut nama Abang Ady lah. Tanpa menghiraukan masa yang aku anggap peting, aku panggungkan kepala dan melihat Abang ady dah pun melangkah meninggalkan meja tempat aku duduk. Hai..teruk betul mulut aku ni kata macam tu kat Abang Ady, dahlah Abang Ady banyak tolong aku.
“Abang Ady, tunggu dulu,” panggil aku sambil mengejarnya. Bila dengar aku panggil, Abang Ady terus berhenti dan menoleh ke arahku.
“ Min tak bermaksud nak cakap macam tu dekat Abang Ady. Lagipun Min tengah pening kepala fikirkan kerja yang banyak. Dah tu banyak pulak yang Min tak faham. Min mintak maaf banyak-banyak ye Abang Ady?”rayu aku sebab terkasar bahasa. Sejak bila pulak mulut  aku ni pandai cakap kasar dengan orang. Takkan rugi kalau berbuat baik dengan orang walaupun orang itu kita tak kenal.

Back      Next

No comments:

Post a Comment