Fairmummy.blogspot.com

Monday 30 July 2012

Maafkan Normy!! ( Siri 4 )


"Seharusnya… abang menerima semua ini dengan sabar. Bukankah Nadia sudah berusaha sedaya upayanya . Apa abang tak tengok ke dia dah belajar  bersungguh-sungguh? Ingatlah sikit bang… Tuhan  yang mengatur semua ini. Kalau kita berasa kecewa, dirinya apatah lagi.”Pujuk mama perlahan.                         
Itu abang tau… tapi Yang tengoklah anak-anak kita tu. Adili, pelajarannya… hemm… lembab semacam aje. Julia, memanjangnya asyik sakit. Nadia, lagilah pulak.Tak habis-habis mengecewakan abang. Dan yang tengok pula Normy dan Lily… sepatutnya mereka bertiga mencontohi Normy dan Lily”, jawab Papa dengan nada kecewa.                            
Apalah abang ni… cakap camtu tak baik. Tak baik abang membanding-bandingkan kemampuan mereka. Setiap orang tak sama kemampuannya bang!” jawab Mama tegas.
Papa membisu, dia duduk terpaku. Pandangannya menjadi kosong.
“ Habis…apa yang patut abang lakukan?” Tanya Papa lancer.


Papa sememangnya tak pernah ambil tahu tentang penat jerih anak-anaknya. Abang Adili terpaksa berkerja sambilan untuk membiayai persekolahannya. Abang Adili tidak pernah memilih kerja, walaupun kerja itu berat namun dia tetap akan berusaha. Mungkin sebab itulah juga kosentrasinya terhadap pelajaran sedikit terganggu. Begitu juga dengan Kak Nadia. Dia berkerja di kedai makan. Manakala aku dan Lily pula bergiat sebagai guru tusyen. Di antara kami, Cuma Julia sahaja yang tidak berkerja sambilan. Maklumlah kesihatannya tidak begitu mengizinkannya untuk berbuat demikian.
Kami lakukan pekerjaan secara senyap-senyap dari pengetahuan Papa. Kami sedar Papa akan melenting keras jika mendapat tahu perbuatan kami ini. Dia akan merasakan dirinya sudah tidak berguna lagi.Sebenarnya, aku ingin sekali menceritakan semua ini kepadanya. Apatah lagi di saat aku menjadi begitu  geram dan menyampah dengan sikapnya. Tapi abang Adili, kak Nadia Lily dan Julia selalu menegahnya.
Kini umurku sudah genap 21 tahun. Tetapi kenapa hingga ke waktu ini aku masih belum dapat memaafkan sikap Papa?


<= Sebelumnya     Seterusnya=>

No comments:

Post a Comment