Fairmummy.blogspot.com

Monday 30 July 2012

Maafkan Normy!! ( siri 5 )



Aku ingin jadi seperti adik-beradikku yang lain, dapat menerima kemaafan Papa itu dengan ikhlas. Mereka tidak pernah menyimpan perasaan benci dan dendam sepertiku. Apakah aku ini tidak pernah mengenal erti kasih dan saying seorang ayah? Jelas tidak. Lalu aku mula memikirkan hakku ke atas diri Papa, dan sebaliknya.
Apakah aku berhak membencinya sedemikian rupa? Hatiku berkata-kata sendiri. Otakku berputar ligat mencari jalan penyelesaian.
Dua tahun kemudian, tiba-tiba sahaja aku jatuh sakit dan terpaksa dirawat di hospital. Ketika itu, abang Adili sedang sibuk membuat persediaan majlis perkahwinannya. Mama benar-benar sibuk dan tidak berkesempatan untuk menemaniku di hospital. Akhirnya, Papalah yang menggantikan tempat Mama. Ya…Papa yang terpaksa menemaniku sepanjang aku terlantar di hospital.
Aku dibenarkan pulang tepat pada hari pernikahan abang Adili. Semua orang agak sibuk pada hari itu. Kereta Kancil, satu-satunya milik Kak Nadia, sedang dipakai untuk pelbagai keperluan. Padahal, aku memerlukan kenderaan untuk pulang. Dan ketika itulah Papa kelihatan begitu sibuk mencari kereta sewa.
Setelah tiga jam menanti, aku lihat sebuah lori kecil masuk ke halaman hospital. Di dalamnya ada Papa, Julia dan seorang lelaki, kukira temannya. Rupa-rupanya Julia telah meminta pertolongan kawannya untuk membawaku ke rumah.
“ Baik-baik,” ujar Papa perlahan sambil memandang raut wajahku.
Aku mendiamkan diri biarpun ada getar-getar asing yang mula menikam jiwaku.
“ Ni …Johan. Kawan Ju…,” ujar Julia sambil memperkenalkan temannya yang baik hati.
“Eh…eh.. kita berempat. Macam mana ni?,” ujarku ragu.
“ Iya la…baru Ju terfikir,” tingkah Julia.
“ Habiss…macam mana ni?” pintasku.
“ Biar Papa aje yang duduk kat belakang tu,” Papa memutuskan kata.

<= Sebelumnya     Seterusnya=>

No comments:

Post a Comment