Fairmummy.blogspot.com

Saturday 28 July 2012

Siapa Rampas Cintamu (Siri 8)


“ Kalau nasib aku sama dengan dia, aku couplelah dia. Fairuz tu cute jugak kan?. Aku pun dah boring dengan Hafiz. Ulat buku, dating pun dekat library.”
“ Dah dapat pandailah kau cakap. Aku nak naik mandi dululah. “ Yani mengangkat punggung dan mula memanjat tangga.
Ikutkan hati, mahu rasanya aku menyerang Farina saat itu juga. Dadaku bagai nak pecah rasanya.Tuhan! tentu sedap kalau dapat ku siat-siat kulit mukanya itu. Tapi biarlah Allah saja yang membalasnya. Kejahatan  haruslah dibalas dengan kebaikan, barulah boleh menimbulkan keinsafan. Lagipun orang yang dapat mengawal kemarahan adalah orang yang dapat memanjangkan tali persahabatan.

Aku berlari naik ke bilik. Dari laci meja aku menarik sekeping kad harijadi yang kuterima dari Amir lewat ulangtahunku yang kedua puluh dulu. Kad berwarna putih yang lembut. Sejambak bunga berwarna unggu dan merah jambu, ditaburi perada perak terlukis indah di atas kad berukuran 18cmx 12cm itu. Sayangnya kata-kata yang tersusun dalam kad itu amat memilukan.
Tapa bukti nyata Amir menuduhku tidak setia dan menduakannya. Katanya, dia memang telah menduga  yang perkara itu akan berlaku. Maklumla dia di Minden, aku di Bangi. Jarak tempat pengajia itu rupanya dijadikan alas an untuk dia meragui kesetiaanku. Sia-sia saja aku sepi sendiri di perbukitan Bangi ini sedangkan dia lebih mempercayai khabar palsu daripada kebenaran yang terbit dari bibirku.

Aku cuba mengutusinya dan merayu supaya dia kembali menerimaku seadanya namun tiada balasan. Bila cuti semester, perkara pertama, pertama kubuat ialah menelefonnya tapi dia menolak untuk bercakap denganku. Melalui adiknya Alin yang berusia lapan tahun itu, aku dapat tahu yang Amir sebenarnya menunggu panggilan dari Kak Hanim. Mengertilah aku, Amir yang berubah hati, bukan aku beroleh pengganti.

Saat ini, aku sendiri tidak tahu dari mana hendak bermula. Siapa yang rampas siapa? Siapa yang mengkhianati siapa?.Yang pasti Alin tidak akan berbohong. Yang pasti juga rahsia Farina sudah terbongkar. Dia gunting dalam lipatan. Agak sukar juga untuk mempercayai sahabat baik akhirnya menjadi musuh.
Siapa  yang bersalah dalam hal ini? Farinakah yang mementingkan diri sendiri? Kerana lelaki dia sanggup melupakan nilai persahabatan? Tulus  sangatkah cinta Fairuz kepadaku  sampai tergamak dia memperalatkan Farina? Hafiz sendiri tidak terasakah dirinya diperalatkan? Amir, mengapakah begitu rapuhnya kepercayaanmu terhadapku?

Keagungan sebuah cinta tidak boleh dijual-beli walaupun dengan dunia. Tetapi kenapa manusia-manusia di sekelilingku begitu mudah mempersendakan cinta? Aku tidak tahu pada siapa hendakku tundingkan jari ini. Aku juga tidak mahu menghukum sesiapa.

~~~~~
Silakan....
~~~~~

No comments:

Post a Comment