Fairmummy.blogspot.com

Saturday 28 July 2012

Surat Misteri


*******
Hasil Nukilan: MR@Copyright 1997
Penat menaip: @Fairmummy
********

Sejak akhir-akhir ini, hati Wanie bertambah resah dan gelisah. Selang dua hari, pasti sepucuk surat bersampul merah jambu akan berada di dalam beg sekolahnya. Surat misteri itu lah yang menjadi punca fikirannya menjadi kacau bilau. Sekaligus memaksa Wanie mencari jawaban, siapakah pengirim misteri surat itu. Sheera, teman sekelasnya? Tak mungkin, kerana dia hafal benar, tulisan cakar ayam sahabatnya itu.
Habisss…siapa?? Luqmanul Haqim? Teruna tampan yang bijak bistari tu? Hemmm…Wanie tersenyum sendirian. Takkanlah teruna tampan yang jadi rebutan di sekolahnya itu melakukannya. Selama mereka berkawan, tak pernah pula Luqmanul Haqim menunjukkan tanda-tanda yang dia berminat untuk menjalinkan perhubungan lebih akrab dengannya. Lagipun mereka berlainan kelas. Luqmanul di kelas sains. Sedangkan 
Wanie di Kelas Perdagangan 1. Dah tu boleh dikira dengan jari, berapa kali si Luqmanul Haqim itu menegurnya. Itupun kerana mereka bergabung dalam satu persatuan kebudayaan di sekolah mereka. Tambahan pula Wanie bertindak sebagai setiausaha kepada Luqmanul Haqim , pengerusi persatuan tersebut.
Kalau tak…jangan haraplah. Siapakah penulis surat misteri itu…??  Arghhh!!
“ Wanie, kau dapat surat misteri lagi ke? Bak sini, biar aku buka dan tumpang baca dulu.” Kata Sheera kuat hingga menghentikan lamunan Wanie.
“ Surat? Ada lagi?” Kening Wanie berkerut seribu.
“ Iya, dalam beg kau.” Sheera memandang serius.
“ Aikk, macam mana pulak kau dulu tahu dari aku? Sheera, please.. aku yakin kau pasti tahu si penulis surat itu. Kasihanlah kat aku ni Sheera…aku buntu ni… nak belajar pun aku tak tenang kerana asyik fikir pasal surat tu. Sheera…tolonglah aku” Renggek Wanie meminta simpati.
“ Apa kau cakap ni…sumpah! Aku tak tahu pengirimnya. Kebetulan masa aku nak pinjam liquid paper dalam beg kau, aku ternampak surat tu. So aku tanyalah kau…kalau aku tahu siapa pengirimnya pasti aku akan beritahu kau. Tak ada kerja aku nak merahsiakannya.” Jelas Sheera sambil mencubit pipi mulus milik Wanie.


<=Previous          Next=>

                            

No comments:

Post a Comment