Fairmummy.blogspot.com

Monday 30 July 2012

Maafkan Normy!(Siri 6)


Aku terpana. Tak sanggup rasanya aku memperlakukan Papa seperti itu, walaupun aku tidak menyukainya. Tapi tak ada pilihan lagi.
Sepanjang perjalanan pulang, fikiran dan perasaanku menjadi tidak keruan. Berkali-kali aku menoleh ke belakang, Papa masih ada di sana. Duduk di belakang lori. Sekuat tenaga aku menahan air mataku yang sudah berada di hujung mata dari mengalir.
Semua kesalahannya luruh. Yang terbayang adalah kesabarannya ketika menjagaku di rumah sakit. Papa terpaksa tidur di atas lantai hospital yang dingin demi aku, anaknya yang sakit. Papa juga menyuapku dan menghiburku dengan cerita-cerita yang menyenangkan.
Tiba-tiba aku teringat pada baju-baju Papa yang sederhana dan sudah mulai nipis kainnya itu. Juga pada sepatunya yang hitam, using dan hanya sepasang itu. Bukankah semua itu menunjukkan Papa tidak pernah memikirkan dirinya. Papa terlalu memikirkan keluarganya. Sedangkan aku? Aku adalah anak yang tidak pernah puas atas segala pemberiannya. Betapa, aku ini sudah menjadi anak derhaka. Aku lupa tentang asal kelahiranku…lahir dari dirinya. Selama ini akulah yang tidak pernah membalas kasih sayangnya. Papa sudah tua, dan aku pula selalu menambahkan kerut tua di wajahnya.
Ah! Betapa zalimnya aku…
Sekarang aku tak perlu lagi menyimpan perasaan kecewa itu dalam hati. Aku juga tidak perlu lagi pening kepala untuk memikirkan sikap Papa yang aneh atau meragui kasih sayangnya. Semuanya sudah jelas. Kini aku sudah bertemu jawapannya. Papa tidak pernah membenci anak-anaknya seperti yang selalu kuramalkan. Papa terlalu menyayangi kami. Dan tidak perlu ku selindungkan lagi, bahawa akupun menyayanginya.
“ Papa, Maafkan Normy!” ujarku sebaik sahaja sampai di rumah.

TAMAT
<= Sebelumnya      Cerpen lain=>

No comments:

Post a Comment