Fairmummy.blogspot.com

Thursday 9 August 2012

Milik Siapakah Hatimu? 8


“ Aku nak buat macam mana. Dia hilang ke tempat yang aku tak boleh masuk. Tapi tak apa, sekurang-kurangnya dia sempat menoleh kearah ku ketika lif yang membawa aku dan dia, sama-sama berhenti di aras 7”.
“ Yatie, apa yang kau fikirkan tentangnya? Aku rasa dia tu luruslah. Macam no life aje. Maksud aku, hidup dia membosankan, macam takde hiburan langsung” sambung aku lagi.
“ Ninie…Ninie, jangan mengadili buku dari kulitnya sahaja. Memanglah kehidupan seorang doktor itu nampak bosan, tapi tak bermakna dia tak tau nak berhibur langsung. Dia pun insan biasa macam kita. Tapi dia terlalu tumpu kepada kerja. Doktor mempunyai tanggungjawab yang besar. Kau kena faham tu. Kalau tak, tak gunalah kau berkawan dengan doktor”.
“ Entahlah, aku rasa aku ni macam perigi mencari timba je” keresahan yang telah lama bersarang di hati terlerai jua akhirnya.
“ Come on Ninie, kita ni dah nak masuk tahun 2000. Dah tak kisah lagi dengan benda macam tu. Seperti yang aku cakapkan tadi, doktor terlalu menumpukan kerjanya. Mana ada masa nak cari teman wanita. Tak salah kalau kau yang cuba menghampirinya dahulu.”
“ Aku takutlah, dia tu dah ada teman wanita. Tunang orang ke? Entah-entah dah kahwin kot.”
“ Aku pasti dia single lagi. Kalau ada teman wanita pun, apa salahnya. Kau dan dia masih boleh berkawan kan? Macam ni ajelah. Jika kau betul-betul nak berkenalan dengan dia, kau kena berikhtiar. Kau tukar strategi."
“ Strategi apa?” soalku bodoh.
“ Kau hantar kad aje kat dia. Senang kan. Tak bebankan otak kau. Betul tak?”.. ya tak ya juga. Terima kasih Yatie.
Tanpa aku duga, di tengah-tengah keseronokan mengatur rancangan baru, aku ditimpa kesedihan. Aku tidak menyangka , Shah datang menjenguk ayah di hospital. Rasa hendak putus tangkai jantungku melihat kehadirannya. Sudah hampir beberapa bulan kami tidak bersua muka.  Badannya agak berisi, senang hati dapat teman wanita baru agaknya. Astagfirullah! Tak baik buruk sangka, Ninie. Terima kasih kerana datang Shah, aku terlalu menghargaiya.
Aku hampir-hampir tidak bersemangat untuk meneruskan niatku, setelah menatap wajah Shah. Maafkan aku sayang , aku tidak bermaksud untuk mencari penggantimu.
“ Aku ingat kau dah lupakan aku” Aku menghubungi Hani, seorang lagi sahabat karibku di Pahang.
“ Tidak semudah itu Hani. Aku teramat sayang padanya, kau pun tau kan?”
“ Dah lima  bulan berlalu, Ninie. Lupakan saja dia. Kan ke kau dah ada Dr Ibrahim sekarang. Lusa, aku dah nak balik bercuti. Kau kena tunjuk yang mana satu Dr Ibrahim, teringin benar aku nak tengok” Hani mengusiku.

No comments:

Post a Comment