Fairmummy.blogspot.com

Saturday 4 August 2012

Kenangan Semalam 3

Rindu pula rasanya pada Abang Shafiq yang sudahku anggap sebagai abang kandung sendiri. Lamunanku terbantut dengan senggolan kasar Tina.
" Tak usahlah berangan... je , kita ada kerja ni , jomlah balik bilik" aku menuruti Tina yang sudah menonong ke pintu. Semenjak kebelakangan  ini perpustakaanlah tempat tujuan kami pada waktu malam. Tapi, malam ini agak cepat maklumlah  nak menyelesaikan tugas yang penting. Apalagi kalau bukan menyalin nota yang aku pinjamkan daripada Iskandar tu. Sedang tekun menulis , Tina menendang kakiku sambil berbisik, "Iskandar ada meja kat depanlah... dari tadi dia merenung kau !" Razlin yang duduk berdekatan juga mengiakan. Kata-kata mereka tidak ku  endah. Aku tak melihat langsung ke arah yang disebutkan.  Aku meneruskan menelaah buku. Mereka berdua berpandangan.
Ringg! Loceng yang menandakan perpustakaan akan ditutup berdering nyaring. Tersentak Tina yang sedang tersengguk-sengguk di sebelah. cepat-cepat ku kemaskan alatulis dan buku yang bersepah-sepah. Tina dan Razlin juga menuruti jejakku. Mereka ni bagaikan pengawal pengiring aku, ke mana aku pergi, pasti mereka ada bersama. aku cukup hargai segala apa yang mereka lakukan terhadapku, walaupun ia kadangkala membuatkan aku pening kepala...sukar mencari teman yang sebegini. Beriring dengan Tina dan Razlin kami mengatur langkah perlahan menuju ke kampus.
" Kak Mira!" pantas ku toleh ke arah suara itu.
Ku lihat 'junior' ku berlari pantas ke arahku. Dengan termengah-mengah dia menghulurkan nota kecil kepadaku.
" Ni ada abang 'senior' beri" sambungnya sebelum berlalu.
Perlahan ku buka nota itu, tercatat ' I like you, can we be friend?' tanpa nama pengirim. terbeliak mataku membacanya, Tina dan Razlin juga nampaknya tekejut.
" Wow! kau ada peminat rahsialah Mira!" jerit Tina.
" Ahh! Janganlah buat aku malu Tina!" kulipat rapi nota kecil itu dan ku selitkan dalam fail. Degup jantungku kencangnya bagaikan pelumba marathon. Aduh! Mak aiii...itu baru surat, dah gabra, agaknya kalau orang misteri ni menunjukkan diri, maunya jugak aku...ku kerling Tina dan Razlin, keduanya bermain mata dan tersengih sepanjang perjalanan, seperti kerang busuk, mengalahkan aku! Tu nak perli lah tu! Aku debik sekor sekor kang!





No comments:

Post a Comment