Fairmummy.blogspot.com

Wednesday 1 August 2012

Wajah-wajah Luka 3

Shafika Huda bergerak dari ambang jendela. Sudut kamarnya berselerakan dengan kotak-kotak kaset dan CD. Semua lagu sudah diputarkan sejak subuh tadi lagi. Tetapi tidak sepotong pun lagi dan liriknya yang menyelinap masuk ke kamar hatinya yang sedang kalut itu.
Shafika Huda kembali bingung. Apartmen yang berdiri tegak menjulang tinggi langit itu terasa begitu sunyi. Bagaikan tak berpeghuni. Dengan langkah yang longlai Shafika Huda menuju ke almari pakaian. Lalu di bukanya. Pandangannya terhenti apabila melihat pakaian seragam sekolahnya yang masih tergantung rapi di situ.
Ada sesuatu yang mengusik pintu hatinya dan membentuk satu kerinduan yang amat dalam. Kenangan pahit dan manis berpadu lalu menerpa ke dalam jiwanya.
Shafika Huda menarik baju itu dari gantungan. Satu persatu, dia cuba mengingati nama-nama sahabatnya. Dia teringatkan Najwatul Husna, sahabat karibnya yang kerap mengajaknya makan burger di Mc Donald. Shafika Huda tidak mampu melupakan segala kebaikan sahabatnya itu.
Anak mata Shafika Huda terus meliar. Dia tersenyum sendiri di saat dia terkenangkan Mimie yang tidak pernah kenal penat apabila bercakap. Atau Aina, gadis manis yang punyai ramai peminat.Atau Zali, teruna paling tampan d sekolahnya.
Shafika Huda tercampak kembali pada kenangan masa silam, disaat mereka bersama mengulangkaji pelajaran. Betapa indahnya saat itu. 
Tanpa di undang, dia mula terkenangkan Faisal Haq, lelaki yang berjaya memikat hatinya.
Dia membelek-belek pakaian seragam sekolahnya itu dengan penuh teliti. dia mencari nama Faisal yang terpahat di situ.
" Faisal... tandatanganlah kat baju Fika ni. Tulis besar-besar," kata Shafika Huda manja.
" Tulis besar-besar pun tak jadi apa, kalau Fika tak ingat!"
" Tulislah...Fika nak buat kenangan," rengek Shafika Huda lagi.
" Sememangnya, di antara kita penuh dengan kenangan. Tak gitu?"
" Ala... cepatlah..."
Faisal terus mencoretkan tanda tangan dan namanya di balik kolar baju itu.
" Kenapa tulis kat situ? Tak nampak nanti!" Bantah Shafika Huda tegas.
" Faisal nak, tulisan Faisal tu bersemayam indah di tempat yang khusus. Kalau suatu hari nanti, Fika tengok baju tu, Fika selaklah kolarnya. Di situlah nama Faisal tersembunyi bersama kenangan cinta kita.

No comments:

Post a Comment