Fairmummy.blogspot.com

Thursday 9 August 2012

Milik Siapakah Hatimu? 6

Dua hari sudah berlalu, aku sering mendambakan pertemuan demi pertemuan dengan doktor muda itu. Kenapalah dengan aku?
Semenjak putus cinta lima bulan lalu, aku tidak pernah bersikap begini. Tidak terlintas pun di fikiran hendak mencari pengganti Shah. Sebak rasa dada apabila mengenang kisah silam. Dialah segalanya bagiku. Dari saat aku melafazkan kata cinta, sayangku padanya tidak pernah lekang hingga kini.Cinta dan kasihnya masih tetap bersemadi di hati. Tetap terpahat di jiwa ini. Sukar untuk kulupakan. Tapi apakan daya, mungkin jodoh di antara kami tidak tersurat.
Sekarang, doctor muda itu muncul.. Sayang, hatiku yang satu ini telah ku serahkan kepada Shah. Lama dulu. Mana mungkin  aku terima jejaka lain dalam tempoh terdekat ini. Hari berganti hari. 4 Mei yang aku nantikan sudah tiba. Apa agaknya program aku kali ini? Aku sudah bosan mengejar bayang doktor muda itu. Kalau boleh, biarlah aku bertegur sapa dengan dia pula.
Sesampai saja di hospital, Mama menyuruh aku ke kedai yang berhampiran. Ayah mengidamkan pisang.
“ Alah Mama, masa Ita hantar Mama balik nanti, kita singgahlah kat pasar kejap. Ita baru aje sampai ni, penatlah Mama” rungutku.
“ suruh buat kerja mengeluh penat. Tapi kalau merayau satu hospital ni, tak ye!” Mama radang. Dijegilnya mata ke arahku. Aku sengih. Susah betul berkomunikasi dengan Mama.
“ Ha, plastik pisang ni, jangan lupa bawak naik ke tingkat 8. Karang kempunan pulak ayah Ita” pesan Mama berkali-kali sebelum keluar dari kereta.
Aku kembali semula ke hospital setelah menghantar Mama. Kakiku cepat-cepat menuju ke lif. Lama juga aku menunggu, akhirnya lif di hujung sana terbuka. Ramai yang berpusu-pusu hendak masuk. Kebetulan ketika itu waktu melawat. Aku biarkan saja. Naik ke lif yang lain ajelah.
Malas nak berhimpit. Tiba-tiba…Alamak! Plastik pisang yang aku jinjing, ku sorokkan ke belakang. Buat malu aje. Mujur dia tak nampak aku. Ke mana pulak perginya. Ku lihat jam di tangan. Sudah 1 tengahari. Padan pun, lunch hour.
Lima belas minit berlalu, bayang si doktor muda itu belum kelihatan. Aku dapat melihat dengan jelas dari tingkat 8.
“ Kalau ayah nak tidur, ayah tidurlah dulu yer. Ita nak call Yatie kejap” itulah alasan yang paling konkrit. Aku bergegas pergi.
“ Hello, Yatie ada?”
“ Ya…Yatie ni”

No comments:

Post a Comment