Fairmummy.blogspot.com

Thursday 9 August 2012

Milik Siapakah hatimu? 7

“ Yatie, kau mesti tolong aku”
“ Eh Ninie, kau kat mana?”
“ Aku kat lobi hospital, di ground floor”
“ Relax, tenangkan diri dulu. Apa yang berlaku? Kenapa dengan ayah kau?”
“ Tak ada kena- mengena dengan ayah aku lah! Dia sihat. Ni pasal Dr Ibrahim. Aku ternampak dia kat depan pintu lif tadi. Sekarang ni, dia pergi lunch kat kantin. Yatie, kau tak Nampak…”
“ Tak tau!” Cepat Yatie memintas cakap aku. Ish! Budak ni, aku nak bercerita, dia buat kelakar pulak.
“ Ini yang aku nak beritahu kau ni. Kalau tak disebabkan pisang yang aku bawa tu, dari tadi aku dah ikut dia ke kantin. Eeei!...pisang tu buat spoil rancangan aku je”
“ Jangan marah Ninie, pisang tu lah yang membawa tuah” Yatie ketawa mengilai.
“ Engkau…aku tengah serius ni. Berilah aku idea, Yatie. Aku pasti dia akan lalu kat sini kejap lagi. Apa yang harus aku buat? Takkan nak tengok dia lalu gitu aje. Tolonglah Yatie, kau kan kaunselor aku yang bertauliah” aku dengar Yatie ketawa lagi. Sahabat aku yang seorang ni baru saja mendapat gelaran Graduan UKM dalam bidang psikologi. Kesian dia! Baru saja balik, sudah dapat ‘pesakit’ bermasalah macam aku.
“Baik, macam ni, kalau kau Nampak dia lalu, kau ikut dia. Kau sapalah dia. Kau cakaplah… maafkan saya doktor, baru balik dari makan ke?...Saya selalu Nampak doktor…siapa nama doktor? …nama saya…bla bla bla… Alah Ninie, takkan lah perkara yang simple macam tu pun kau tak boleh nak lakukan?” ujar Yatie dengan panjang lebar.
“ Kalau tak menjadi, macam mana? Eh, tak pelik ker kalau aku buat macam tu? Aku ni, nampak je macam berani, tapi sebenarnya takut”.
Kami ketawa. Seketika kemudian, aku nampak Dr Ibrahim dari kejauhan.
“ Yatie, okeylah. Dia dah  dating tu. Doakan aku Berjaya okey. Kalau Berjaya nanti aku beritahu kau.”
“ Okey, bye…” gagang telefon diletak.
Dia mengatur langkah dengan sopan sekali. Lemah longlai gayanya. Kepalanya tunduk. Aduhai jejaka, sedarkah kau yang aku sedang asyik memerhatikanmu? Munkin nalurinya berkata-kata, lalu dia mengangkat kepala. Dia terpandangkan aku. Entah mengapa, mulut aku rasa terkunci. Skrip-skrip yang aku belajar daripada Yatie hilang di bawa angin. Aku mengeluh. Dia telah terlepas ke Block ‘ NO ENTRY’ untuk orang luar.
“ Itulah kau. Lain kali bertindaklah dengan pantas”.




No comments:

Post a Comment