Fairmummy.blogspot.com

Sunday 5 August 2012

Kenangan Semalam 8


Waktu melawat pelajar siswi akan berakhir beberapa minit lagi.  Sebelum berpisah, Iskandar berjanji akan menghubungiku di kampung.
Berjalan menuju ke asrama serasa bertapak di atas angin. Mimpikah aku, Iskandar yang terkenal dengan ego menaruh hati padaku? Kelakar memang kelakar. Sementara Razlin dan Tina sedari tadi menantiku. Tak sabar-sabar menanti report lengkap yang disifatkan sebagai sensasi.
“ Siapa?” Tina mendesak.
“ Iskandar” aku menjawab perlahan.
“ Iskandar!!!” terjerit Razlin dan Tina serentak. Mereka memandangku seolah-olah tidak percaya. Aku menceritakan segala-galanya kepada teman-teman kesayangan aku yang sedang kusyuk mendengar itu.
“ Seronoknya!” celah Razlin sambil bertepuk tangan. Tingkahnya yang keanak-anakan itu membuatkan aku dan Tina tergelak.
“ Jadi macam mana sekarang?” Soal Tina.
“ Kami hanya berkawan dahulu, biarlah masa yang menentukan segalanya” Razlin dan Tina mengangguk bersetuju.
Memang seronok bercuti di kampung  tapi rindu juga pada kehidupan kampus. Surat Iskandar sentiasa menemaniku sepanjang cuti ini. Hati ini sudah mula menaruh sayang dan merindui jejaka itu. Mabuk cintakah aku? Mungkin juga…
Abang Shafiq juga rajin mengunjungiku saban hari, tak lekang dengan buah tangan. Macam-macam yang dibawakan untuk aku dan keluarga. Baik sungguh sepupuku itu, diam-diam aku mengaguminya.
Cuti bermula, cuti berakhir. Berat juga rasanya hati hendak meninggalkan kampung halaman tapi perjuangan perlu diteruskan. Hanya tinggal satu semester saja lagi untuk aku mendapatkan diploma.
Perhubunganku dengan Iskandar bertambah intim. Sama ada ketika makan tengahari ataupun ke perpustakaan untuk mentelaah, kami sentiasa bersama. Harapan untuk hidup bersama sentiasa bermain di fikiran kami. Semoga Tuhan memakbulkan niat suci kami.
Peperiksaan akhir kami tempuhi dengan keadaan tenang.  Begitu juga dengan kawan-kawanku Tina dan Razlin, sekian lama bersama, saat-saat perpisahan adalah waktu yang amat menyakitkan. Apakan daya, waktu tak mungkin akan berhenti. Iskandar menghantarku ke stesyen keretapi dengan wajah murung. Kami berjanji untuk saling menghubungi.
Masa cutiku dipenuhi dengan ingatan pada Iskandar, walaupun hatiku resah menanti keputusan peperiksaan. Warkah Iskandar sentiasa menemaniku saban hari.  Sedang aku membaca warkahnya, ibu memanggilku ke ruang tamu.


<=Back     Next=>

No comments:

Post a Comment